MagyarJapán

MagyarJapán

2014. június 11., szerda

Tömeg

Sokan vannak Japánban. Utcai átkelések látványos képei szoktak szerepelni a látványtechnikai médiumokban, itt is.
image_85.jpg
A családi házak kicsik, kertjük alig van. A rizsföldek közepén vannak a házak, valószínűleg az ott dolgozóké. A vasút tömve van. A nagy nemzeti műemlékek (például a narai Tódai-dzsi templom az óriás Buddhával) előtt, mellett és természetesen bennük is 95%-os iskolás telítettség van, egyenruhás lányok és fiúk kavarognak a tanárokkal, egymással, a Buddhákkal. Ez mozgásban 120%-os, hangban 150%-os súlyt jelent. Mosolyban 500%.
A pancsikó termekben - ez egy fontos élménynek tűnik, mint a sötét kútba való betekintés helyszíne - a sok ember egymás melletti teljes elszigeteltségėt szemléljük. Ez szándékos technika, végre kiszakadnak a kötelességszerű munkahelyi komminikációból és még nem is kell hazamenni. Végre nem kell kommunikálni? Szívesen fordulnak magukba. Vonaton, metróban az utasok fele kütyül, harmada alszik, a maradék olvas, szépítkezik, néz.
image_87.jpg
De nem beszél, akkor sem, ha láthatóan ismerősök, szomszédok, munkatársak. (Ez a leszálláskor történő meghajlásos búcsúból tudható.)
És mindenhol van alkalmazotti ember. Ha piaci szempontból vizsgáljuk, sokan is vannak, persze fizetést nem tudunk. A boltokban egyből köszönnek, jőnek, kérdeznek, a bejáratoknál, az építkezéseken, a parkokban, utcákban közterületfelügyelőszerűségek álldogálnak, segítenek, irányítanak. Mindenféle katona vagy rendőri jellegű ruhákban vannak, mindenféle botokkal felszerelve. Ahogy az iskolások is, az intézmények, áruházak, boltok emberei is azonosan öltöznek. (Épp most, a Sin-Oszaka - Hirosima sinkanszenen jött egy srác, egyenruhában, azt hittem kalauz, de nem. Papírzacskóba gyűjti az eddigi szemeteinket, az én vasúti menüm maradékait is.)
image_88.jpgEgyenruha. Mennyire egyéniségek ilyen társadalmi kényszerek hatására? Érezhető, látható, tapintható a rend sértésének vágya, de ez is rendbe szervezett - pacsinkózás, piálás -, szabályozott lázadás, ráadásul ez működik ezerévek óta. Én nem hittem eddig - a mi európai hagyományainkat ismerve -, hogy ez egyensúlyba hozható, tartható. Engem most is zavar a japáni emberkényszerítés a közösségi viselkedésre, de nem tetszik nálunk lassan elfogadott, európai közösségi viselkedések leszarása, sőt szétverése is.
A sok jóval együtt, amit itt(en) látok, zavar a kényszerítés és az ebből következő elfojtások érzete, a vezetett tömegemberek országa.
A sok jóval együtt, amit ott(hon) látok, zavar az önzőség és az ebből következő elfojtások ismerete, a sodródó tömegemberek országa.
Persze van véleményem: szimpatikusabb a japán rendszer. (Visszajött a szemetes japán srác, mégis ő a kalauz. Is.) Ahogy írtam korábban, nincs lényeges különbség köztünk. Amivel nekem jobb otthon, a honvágyam egyik oka, hogy nálunk a szabadság nagyobb. Ez nem társadalmi, gazdasági, politikai szabadságot jelent elsősorban, hanem a döntéseid szabadságát, a szabad akaratot. Viszont ez felelősséggel jár, és ez sokszor nagyon ijesztő. Nincs harakiri a rossz döntéseid megoldására. Ezért - folytatva a vitát - sztem(!) a "rosszak" nem Isten (Buddha a képviselője itt) szolgái, így nem is közvetíthetik a felsőbb akaratot. Ha van felsőbb akarat, akkor: igen, igen, nem, nem. Nekem olykor sötétség, olykor világosság. Olykor megvilágosítás, olykor sötétben tévelygés. Alejandro González Iñárritu rövidfilmjének végén egy felirat szerepel, szerintem iszlám eredetű - Isten fénye elvakít vagy utat mutat?
Ez a szabadság és a szerelem.
Minden más esetben tömeg(ember) vagy. (Visszajött a szemetes-kalauz japán srác, egy öreg bácsit kísért ki [szerintem WC-re, mert itt a bácsi felesége is], és most kézenfogva visszavezette.)
Nem vagyunk lényegében különbözőek, és fontos választásaink is egyformák. Te vagy, vagy nem te vagy?

Egy korábbi kép:
Magyar Nara

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése